آشنایی با بانوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش
شوراي عالي آموزش و پرورش، مرجع سياستگذاري در حوزه وظايف آموزش عمومي و متوسطه در چارچوب سياست هاي كلي نظام و قوانين و مقررات موضوعه است و سازمان اداري آن با بودجه و تشكيلات مستقل زير نظر شورايعالي آموزش و پرورش فعاليت ميكند. وظيفه دبيرخانه شورا پشتيباني علمي، پژوهشي و خدماتي، متناسب با وظايف و مسئوليت شورا، نظارت بر حسن اجراي مصوبات و توسعه ارتباطات با مجريان و مردم ميباشد كه در آيين نامه داخلي شورا تنظيم و توسط هيئت دولت به تصويب مي رسد.
پیشینه تاریخی این شورا به سال 1275 بر می گردد که توسط افراد برجسته ای دغدغه تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین را داشتند یعنی10 سال قبل از انقلاب مشروطه تاسیس شده است و در سال 1300 توسط مجلس شورای ملی آن زمان فعالیت آن به رسمیت شناخته شد.
در واقع شورای عالی آموزش و پرورش را مي توان پايه گذار اساس و ساختار بنياد فرهنگ جديد معاصر ايران به طور اعم و نظام آموزش نوين به طور خاص تلقي كرد، بطوری که حوزه ماموريت شورا تا اواسط دهه چهل، عرصه گسترده ای از امور فرهنگي، آموزشي، علمي كشور را در برمي گرفت كه امروزه به چندين وزراتخانه و سازمان واگذار شده است.
رياست شورايعالي آموزش و پرورش با رئیسجمهور است و در غياب وي، وزير آموزش و پرورش رياست جلسه را بر عهده خواهد داشت. نايب رئیس شورا از بين اعضا براي مدت دو سال تعيين مي شود .
اعضای این شورا دو دسته اند: اعضای رسمی و پیوسته که 22 عضوند و با حکم رئیسجمهور برای مدت چهار سال انتخاب میشوند. اعضای وابسته که برای مدت دو سال از طرف شورا تعیین میشوند. اعضاي وابسته در موارد لزوم براي شركت در جلسات شورا دعوت مي شوند و حق شركت در مذاكرات بدون مشاركت در رأيگيري دارند.
آشنایی بانوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش
ایراندخت فیاض
سمت در شورای عالی آموزش و پرورش: صاحب نظر در رشته روان شناسي
از استادان دانشگاه و فعالان سیاسی ایران است. وی در حیطه فلسفه تعلیم و تربیت و روانشناسی تحصیل کرده و هماکنون عضو هیئت علمی گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران است.
سوابق تحصیلی:
- لیسانس روانشناسی بالینی
- فوق لیسانس روانشناسی تربیتی
- دکترای تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت
سوابق اجرایی:
- دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
- مدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی
- مشاور منابع انسانی شهرداری تهران
- مدیر کل دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس ۱۳۹۱
- مشاور فرماندار تهران در امور زنان و خانواده از ۱۳۹۱
- رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۳۸۸
- دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۳۸۹
- رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی ۱۳۸۹
- رئیس بسیج اساتید دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ۱۳۸۵
- عضو شورای عالی راهبردی نخبگان ۱۳۸۹
- دبیر شورای مرجعیت علمی ریاست جمهوری ۱۳۸۹
- عضویت گروه هماهنگی و برنامهریزی تربیت معلم ۱۳۸۹
- عضو هیئت امنای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ۱۳۸۹
- عضو هیئت امنای دانشگاه پیامبر اعظم(ص) ۱۳۸۹
- نماینده تامالاختیار مرکز پژوهشهای مجلس در شورای فرهنگ عمومی ۱۳۹۲
- مدیر کمیته راهبری پروژههای کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۳۸۶
- معاونت اداری و مالی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز ۱۳۸۷
- معاون دانشجویی - فرهنگی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز ۱۳۷۸
- عضو کمیته تحول در علوم انسانی ۱۳۸۷
- عضو کمیسیون راهبردی برنامه درسی ملی ۱۳۹۰
- عضو شورای راهبردی تحول نظام آموزش و پروش ۱۳۹۰ تاکنون
- عضو کمیسیون فرهنگ و تمدن شورای عالی عتف وزارت علوم ۱۳۹۰ تا کنون
- عضو کانون دانشگاهیان ایران اسلامی۱۳۹۰ تا کنون
- عضو کمیسیون دایمی هیئت امنای دانشگاه شهید رجایی ۱۳۸۹
- عضو شورای سیاستگذاری طرح شهاب ۱۳۸۹
- عضو کمیته علمی - مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان فارس ۱۳۸۵
- همکاری علمی و پژوهشی با سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی ۱۳۸۹
- عضو شورای پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۳۸۸
- عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۳۸۸
- نماینده دانشگاه شیراز در استانداری فارس ۱۳۷۷
- نماینده فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای بوسنی هرزگوین، تایلند، بلاروس و امارات
سوابق علمی و پژوهشی:
- نقش نخبگان در ارتقاء آموزشی کشور
- گذری بر بسترهای فرهنگی تحقق مرجعیت علمی در جهان
- نقشو جایگاه نظام آموزشی در فرایند مرجعیت علمی کشور
- فرهنگ سازمانی و تاثیر آن برآموزش سازمانی
- کسب صلاحیت های معلمی در ایران، آلمان، ژاپن
- صورت بندی اهداف آموزش در باره ی محیط زیست در نظام آموزش و پرورش در راستای توسعه ی پایدار
- بررسی جریان های فکری در قرون وسطی
- برنامه ریزی درسی ملی با رهیافت بومی از نظر انطباق با نیازهای دانش آموزان دوره ابتدایی مناطق کمتر توسعه یافته
- بررسی موانع پرورش تفکر خلاق در کودکان در آموزه های اسلامی
- نقش شبکه های ماهواره ای در تغییر سبک زندگی خانواده و راهکارهای ترویج سبک زندگی اسلامی براساس آموزه های اهل بیت(علیه السلام)
- شناسایی و اولویت بندی نیاز های آموزشی نو آموزان پیش دبستانی عشایر: پژوهش ترکیبی
- معلم به مثابه دانش پژوه و نقش آن در کاهش شکاف نظریه و عمل تربیتی: نقد رویکرد معلم به مثابه اقدام پژوه
- کارکرد استعاره در یادگیری ازدیدگاه ویتگنشتاین : یک تبیین نظام مند
- دلالت های ارتباط معنایی حیات و تربیت درآیه ۲۴ سوره انفال و تاثیر آن بر مبانی تعلیم و تربیت اسلامی
طیبه ماهروزاده
سمت در شورای عالی آموزش و پرورش: صاحب نظر در رشته علوم انساني
طیبه ماهروزاده سیاستمدار ایرانی در سال ۱۳۲۹ در تهران به دنیا آمد. وی دارای مدرک تحصیلی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت با گرایش برنامهریزی درسی از دانشگاه تربیت معلم و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا است.
سوابق تحصیلی:
- لیسانس مشاوره و راهنمایی، دانشگاه تهران
- فوق لیسانس فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس
- دکتری: فلسفه تعلیم و تربیت با گرایش برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت مدرس
مسئولیت ها و سوابق مدیریتی:
- مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور زنان و خانواده
- عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا
- عضو شورای عالی آموزش و پرورش
سوابق علمی و پژوهشی:
- پژوهشگر برجسته سال 2007
- سردبیر مجله علمی و پژوهشی اندیشه های نوین تربیتی
- عضو هیئت هشت مجله علمی
- موسس دبیرستان دخترانه فرهنگ
- عضو هیئت موسس انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران،
- عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی
- عضو کمیته تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
- عضو کمیسیون خط مشی ها و اهداف شورای عالی آموزش و پرورش
- عضو شورای ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- عضو هیئت ممیزه دانشگاه الزهرا
- عضو هیئت تحریریه مجلات نوآوری های آموزشی، پژوهش های تربیتی، تربیت اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
- عضو هیئت امنای سازمان انجمن اولیاء و مربیان
کتاب ها:
- مبانی فلسفی و اجتماعی سکولاریسم و مدرنیسم
فلسفه تربیتی کانت
نادره رضایی
سمت در شورای عالی آموزش و پرورش: نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(معاون امور هنری وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي)
سوابق تحصيلي:
- لیسانس روانشناسی بالینی
- فوق لیسانس علوم اجتماعی
- دکتری جامعه شناسی و مدیریت کسب و کار
سوابق اجرايي:
- عضویت در هیات امنای نگارخانه، موزه و مرکز اسناد بانک کارآفرین،
- دبیر کمیته اجتماعی شورای شهر تهران
- عضویت در هیات مدیره شرکت لیزینگ خودروی غدیر
- رئیس کارگروه مسئولیت اجتماعی شورای شهر تهران
- عضویت در کارگروه ایدهپردازی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
- مدیریت اجرایی واحد پژوهش موسسه توسعهای سلامتمحور
- مدیریت پژوهش و توسعه و موسسه بینالمللی توسعه اندیشان چالاک در پارک فناوری دانشگاه تهران
- مدیریت انتشارات دنیای اقتصاد
- مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «مدام»
- مدیرمسئولیِ انتشارات «مدام»
- مدیرمسئول مجله کتاب امروز
- عضویت در کمیته فرهنگ و هنر بانک کارآفرین
- مدیر پروژه موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی
- نماینده مدیرعامل در امور محیط زیست گروه صنعتی ایران خودرو
- مدیریت پروژه گزارش عملکرد پایدار و مسئولیت اجتماعی ایران خودرو
- دبیر همایش ملی «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در ایران»
- دبیریِ پنجمین همایش ملی «کارآفرینی زنان صاحب صنعت»
فاطمه آگاهی
سمت در شورای عالی آموزش و پرورش: نماینده مدیران مدارس در شورای عالی
سوابق تحصیلی:
- لیسانس مهندسي كشاورزي
- فوق لیسانس كارآفريني
سوابق اجرایی:
- كارشناس جهاد كشاورزي شهرستان پاكدشت
- آموزگار آموزش و پرورش ، سابقه کاری 12 سال (کسب رتبه های مختلف علمی، قرآنی، تولید محتوا و(....
- مدرس دروس کاروزی 1تا4 و کارنما در دانشگاه فرهنگیان(باهنر) در سال ها 1400تا1402
- آموزگار مدرسه تلویزیونی ایران در سال تحصیلی 1400 – 1399 و 1401-1400
- سرگروه استانی پایه پنجم شهر تهران
- مدرس ریاضی پایه چهارم، پنجم و ششم در موسسه لایوبوک
- مدرس ریاضی اول تا پنجم در دوره تربیت مربی مجموعه ارفک (کودکان کار)
- ناظر و پشتیبان دوره های معلم موثر برای مناطق محروم
- مسئول سایت، کارشناس IT و امور رایانه ی مدرسه به مدت 3 سال
- مدرس دوره های تولید محتوای الکترونیکی در آموزش و پرورش منطقه 14 و 11
- دارای مدرک Equalskills (مهارت های ICDL (
- عضو کمیته اجرایی جشنواره های انسانم آرزوست و ایران 1404
سوابق علمی و پژوهشی:
- کتاب ریاضی ششم انتشارات پدیده
- کتاب مجموعه سوالات فارسی ششم انتشارات انتخاب برتر
- صفحه آرایی و طراحی جلد کتاب های مختلف از ملکوت بانوی عشق(دفاع مقدس) ، دانش آموز صالح ، کتاب های شعر و...
- شرکت در دوره های اختلال یادگیری با مدرک مستقیم از دکتر مصطفی تبریزی
- شرکت در دوره علمی و کارگاه عملی مقاله نویسی ISI
رضوان حکیم زاده
سمت در شورای عالی آموزش و پرورش: معاون آموزش ابتدایی (عضو وابسته شورای عالی)
وی در سال ۱۳۴۹ در خانوادهای مذهبی و فرهنگی که وضع اقتصادی متوسطی داشت، در ابیانه نطنز به دنیا آمد. اکثر سالهای دبستان و راهنمایی و اول دبیرستان را همان جا و سال آخر دبیرستان رادر قم گذراند. در سال ۱۳۶۷ دیپلم تجربی را اخذ کرد و در سال ۱۳۶۸ در دانشگاه الزهرا در رشته مدیریت برنامه ریزی آموزشی پذیرفته شد.
سوابق تحصیلی:
- لیسانس مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
- فوق لیسانس علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی
- دکتری علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی
سوابق اجرایی:
- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش
- مدیركل برنامه بودجه و تحول سازمانی دانشگاه تهران
- عضو هیات امنای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
- معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
- معاون تحصیلات تکمیلی و آموزشی کمیسیون علوم اجتماعی و رفتاری دانشکده روانشناسی و تربیتی دانشگاه تهران
- عضو هیأت علمي دانشکده علوم تربیتي و روان شناسي دانشگاه تهران
- معلم دوره ابتدایي و راهنمایي و همکاری با مدرسه ایرانیان در خارج از کشور
- عضو گروه پژوهش در گروه علوم انسانی پژوهشکده برنامه ریزی درسی
- کارشناس مسئول مشاوره و راهنمایی در مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه تهران
- عضو گروه تالیف یکپارچه بسته آموزشی دوره اول ابتدایی
- مدیر گروه روش ها و برنامه هایدرسی و آموزشی دانشکده روانشناسی و تربیتی دانشگاه تهران
سوابق علمی و پژوهشی:
- 128مقاله علمي پژوهشي داخلي و بین المللي
- 71 مقاله در کنفرانس های داخلی و بین المللی
- 15 مقاله علمی و ترویجی
- تالیف 5 کتاب
- ترجمه 2 کتاب
- راهنما و مشاور 26 رساله دکتری
- راهنما و مشاور 120 پایان نامه کارشناسی ارشد
- مدیر عامل انجمن مردم نهاد تکریم مفاخر تعلیم و تربیت ایران
- عضو شورای پژوهشی دانشگاه فرهنگیان
- ناظر ملی برگزاری آزمون پرلز
- عضو گروه تالیف یکپارچه بسته آموزشی دوره اول ابتدایی
- تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره راهنمایی با توجه به مسایل و مباحث روز جهانی در حوزه برنامه های درسی
- عناوین برخی از پژوهش ها:
- آموزش ارزش ها در کتاب های درسی دینی دوره ی راهنمایی
- اثربخشی دوره های ترک اعتیاد پرهیزمدار-ایمان مدار بر خود کارآمدی عمومی و مقابله با مشکلات
- وابستگی به اینترنت و افسردگی در دانشجویان
- نقش متغیرهای استرس و رضایت شغلی در ارتباط بین سلامت روان معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
- اثربخشی آموزش مهارت های عزت نفس بر ابراز وجود دانش آموزان دختر دبیرستانی
- بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری بر اساس خود ارزیابی
- ارزیابی کیفیت طراحی آموزشی دوره های الکترونیکی دانشکده مجازی علوم حدیث
- مقایسه ی احساس تعلق به مدرسه انگیزه ی پیشرفت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در میان دانش آموزان مدارس هوشمند (مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدارس عادی سال سوم دبیرستان شهر اصفهان)
- جایگاه نمادهای هویت ملی در زبان و ادب فارسی؛ مطالعه موردی: آثار داستانی جمالزاده.
- ساخت و اعتباریابی مقیاس درگیری در امور تحصیلی
- مطالعه تطبیقی نظریههای تصمیمگیری و انتخاب تحصیلی ـ شغلی: راهبردی برای ارزیابی و بهبود برنامه هدایت تحصیلی ـ شغلی نظام آموزش و پرورش ایران
- بررسی رابطه سبک تدریس اساتید با انگیزه و درگیری تحصیلی دانشجویان در محیط یادگیری آنلاین با نقش میانجی سبکهای مشارکت در یادگیری
- بررسی اثربخشی برنامه آموزش مثبت بر خودکارآمدی تدریس و درگیری معلمان در کلاسهای برخط.." پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
- تبیین انواع جهتگیری های معلمان ابتدایی نسبت به آموزش مجازی در دورهی همه گیری کرونا
- واکاوی سازگاری شغلی معلمان ابتدایی در دورۀ پاندمی کرونا با رویکرد نظریۀ موقعیتی
- ادراکات معلمان زبان انگلیسی از اشکالات اصلاحات مبتنی بر رویکرد ارتباطی در برنامۀ درسی زبان انگلیسی ایران: علل و راه حل ها